Opdracht 8: muziek rond de wereld!
Eindterm: De leerlingen kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Met muzische vorming muziek werken wij rond het thema:
'muziek rond de wereld'. Dit gaat over liedjes in verschillende culturen,
generaties,...
De leerlingen maken met de hele klas een blog over de liedjes die
ze leerden in de klas. Andere scholen, leerjaren,... die ook aan dit
thema werken, maken ook een blog. Elke week krijgen de leerlingen
van mijn klasje even tijd om aan deze blog te werken, blogs van
anderen te bekijken, reacties te lezen en te plaatsen,... Zo kunnen
ze werkelijkheidsnabij leren over de liedjes in andere gemeenschappen.
Wij verwachten van de leerlingen dat ze op een veilige manier
kunnen communiceren op het internet. De leerlingen denken
ook na of een blog een gemakkelijk communicatiemiddel is.
Zo niet, is er een gemakkelijker middel en welke?
Achteraf volgt een kringgesprek om de reacties te overlopen.